دانستی های ماشین لیفان

هر آنچه درباره ماشین لیفان نیاز به دانستن می باشد

دانستی های ماشین لیفان

هر آنچه درباره ماشین لیفان نیاز به دانستن می باشد

  • ۰
  • ۰

لیفان ۵۲۰ در ایران

تجربه لیفان ۵۲۰ در ایران

شرکت “کرمان موتور” در ایران، به‌واسطه محصولاتی که ارائه داده، از خوش‌نامی نسبی برخوردار است. دوو سیلو (Cielo) از جمله خودروهای ارائه شده توسط این شرکت بوده که با استقبال فراوان مشتریان ایرانی روبه‌رو شد. کرمان موتور بعدها تصمیم گرفت جایگزینی مناسب برای دوو سیلو پیدا کند و به این ترتیب، لیفان ۵۲۰ را راهی بازارهای ایران کرد. قرار بود این سدان جمع‌وجور محصولی موفق از کار درآید، اما شرایط چندان بر وفق مراد این مدل از لیفان نبود.

یک تجربه شکست‌خورده

گروه خودروسازی لیفان در دهه ۹۰ میلادی با تولید خودرو و موتورسیکلت، کارش را آغاز کرد. ورود لیفان به بازارهای ایران نیز با همین لیفان ۵۲۰ آغاز شد، که البته تجربه جالبی برای این شرکت نبود. امکانات و تجهیزات به‌کار رفته در این مدل چینی مناسب یک خودرو در زمان خودش بود و به‌خاطر مصرف پایین بنزین (حدود ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) برای رانندگی شهری مناسب بود. اما با تمام این‌ها باز هم نتوانست نظر ایرانی‌ها را به خود جلب کند. مشتریان ایرانی انتظار خودرویی بهتر و باکیفیت‌تر را داشتند. لیفان ۵۲۰ در ایران از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ تولید و ارائه می‌شد و پس از آن، جای خودش را به ۵۲۰آی و خودروهای دیگر داد.

عدم موفقیت لیفان ۵۲۰ و پیوستن به خاطره‌ها

در واقع، ویژگی‌های فنی لیفان ۵۲۰ باید در حد متوسط ارزیابی می‌شد. حجم موتور به‌کار رفته در این خودرو ۱۶۰۰ سی‌سی بود و نمی‌توانست شتاب و قدرت زیادی تولید کند. با وجود تلاش چینی‌ها برای پوشاندن ضعف‌های فنی خودروهای خود با تجهیزات غیر فنی و ظاهری، حتی طراحی این خودرو هم به ذائقه مشتریان ایرانی خوش نیامد. حالا خط تولید لیفان ۵۲۰ جای خودش را به مدل‌های دیگری همچون لیفان ایکس‌۵۰ و لیفان ایکس‌۶۰ و ۶۲۰ و… داده است. اولین خودروی تولیدی لیفان در ایران حالا به خاطره‌ها پیوسته است و نوادگان آن در لیفان سعی می‌کنند تجربه دلپذیری به مشتریان ایرانی ببخشند.

چرا لیفان ۵۲۰ فروش بالایی ندارد؟

عدم شناخت چینی‌ها از بازار ایران و بازاریابی ضعیف آن‌ها، خستگی و دل‌زدگی مشتریان ایرانی از خودروهای قدیمی و در مقابل نبود طراحی متفاوت و رنگ‌بندی متنوع لیفان ۵۲۰، وجود خودرویی با امنیت و کیفیت بالاتر همچون تندر ۹۰ به‌عنوان رقیب در رده قیمتی مشابه، عدم تأمین مناسب خدمات پس از فروش و قطعات آن از عمده دلایل عدم موفقیت این خودرو در بازار ایران است. از سوی دیگر، خودروهای چینی با توجه به افت قیمت در نسخه‌های کارکرده، همیشه مورد مناسبی برای خرید و فروش نیستند. نمایشگاه‌داران ترجیح می‌دهند به سمت نسخه‌های کارکرده تولیدات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بروند که به‌قول خودشان، همیشه مشتری دارند و پول نقد محسوب می‌شوند. لیفان ۵۲۰ حتی در زمانی که ارائه می‌شد، به‌محض این‌که مورد استفاده قرار می‌گرفت، افت قیمت بالایی را تجربه می‌کرد که این امر چندان برای خریداران ایرانی خوشایند نبود.

بازار نسبتاً خوب لیفان ۵۲۰ کارکرده

علی‌رغم این‌که خط تولید لیفان ۵۲۰ مدت‌هاست تعطیل شده، خرید و فروش این خودروها نسبتاً پررونق است. ظاهراً بیش‌ترین دلیل فروش بالای این خودرو، تمایل دارندگان آن برای خرید خودروهای جدیدتر و عدم رضایت آن‌ها از لیفان ۵۲۰ به دلیل کیفیت پایین آن است. از طرفی بسیاری از افراد نیز به دلیل شهری بودن و قیمت مناسب این خودرو به خرید لیفان ۵۲۰ تمایل دارند.

لیفان و عدم حضور در پرفروش‌ها

برای ارزیابی بازار لیفان‌ها در کشور، بد نیست به فهرست پرفروش‌ترین‌ خودروهای ایران در سال ۹۷ مراجعه کنیم. در فهرست بیست‌تایی منتشر شده در روزنامه‌های سراسری کشور، اثری از هیچ‌کدام از نسخه‌های لیفان نیست. در هشت‌تای اول این فهرست اثری از هیچ خودروی چینی نیست. اما در رتبه نهم تا بیستم، خودروهای چینی حضور زیادی دارند که باز هم در میان آن‌ها، اثری از محصولات لیفان نیست که این موضوع ممکن است به‌خاطر تیراژ کم تولید شده این خودروها در کرمان موتور باشد.

  • ۹۹/۰۱/۱۶
  • shahla setayesh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی