دانستی های ماشین لیفان

هر آنچه درباره ماشین لیفان نیاز به دانستن می باشد

دانستی های ماشین لیفان

هر آنچه درباره ماشین لیفان نیاز به دانستن می باشد

  • ۰
  • ۰

 

در این مقاله قصد داریم نکاتی را در خصوص طراحی لیفان 620 مطرح کنیم. پس با ما باشید.

بسیار عجیب است! کشوری مثل چین با این همه سرمایه و پیشینه هنری و فرهنگی، تا این حد از نو آوری گریزان است و همچنان به تقلید و کپی کردن ادامه می دهد. اگر بخواهیم کمی منصف باشیم، باید به شرکت هایی اشاره کنیم که به تازگی در نمایشگاههای شانگهای و پکن طرحهایی به نمایش می گذارند که بکر و بسیار نوآورانه هستند، ولی گویا بازار کپی کردن در چین هنوز گرم است. از طرفی دیگر، به نظر می رسد طراحان چینی نمی خواهند همانند کشور هایی که صنعت خودروسازی مستقل دارند، بر اساس داشته های فرهنگی خود به یک زبان طراحی مشخص برسند و این بدین معناست که خشت اول را کج نهاده اند.

 

درباره ی امنیت و ظاهر لیفان X60 بیشتر بدانید.

 

لیفان ۶۲۰ که توسط کرمان موتور مونتاژ می شود و امروزه در خیابانهای کشورمان بسیار دیده می شود، آینه تمام نمای این جریان است. حدس می زنم طراحان این اتومبیل – که از نداشتن سرپرست تیم طراحی رنج می بردند – بر سر اینکه این ماشین شبیه ماشین مورد علاقه کدام یک از اعضای تیم طراحی شود، نتوانسته اند یکدیگر را راضی کنند و در پایان با گرفتن مخرج مشترکی از همه نظرات، سعی کردند تا دوستی خود را حفظ کنند. در این میان نظر مشتری هم هیچ اهمیتی نداشته! این کار یعنی توهین به فهم و شعور خریدار و سایر مخاطبان!

 

همانگونه که در نگاره ها می بینید، جلوی اتومبیل تقلیدی ناشیانه از یکی محصولات خودروسازان قاره اروپا، یعنی نسل پیشین ب ام و سری سه است. چراغها، مه شکن ها، ورودی هوا، خطوطی که از روی کاپوت به پایین ورودی هوا سرازیر می شوند، احجام و حتی خطی که از مه شکن های کناری به صورت افقی گذر کرده، همگی کپی شده از ب ام و سری سه هستند. فقط مثل اینکه در بخش جلوپنجره، طراحان خجالت کشیده و به شکلی یک تکه و معمولی بسنده کرده اند!

 

پشت و کنار لیفان نیز از بخشهای دیگر این کره خاکی کپی شده. و نه تنها از یک، بلکه از دو اتومبیل از در قاره متفاوت! کلیت حجم پشت و نمای کناری شباهت بی اندازه ای به نسل پیشین تویوتا کورولای آسیایی دارد! زهوار های روی درهای لیفان به احتمال زیاد به دلیل کاهش هزینه های کمپانی حذف شده اند، اما با این وجود نمای جانبی بیش از حد شبیه به کورولا است. خطی که در قسمت پایین ماشین در نمای کناری از زیر سپر جلو تا سپر عقب کشیده شده و بر روی درها نیز مشاهده می شود، گرافیک و شکل پنجره ها و حتی محل برخورد در صندوق عقب با سپر عقب همه شاهدی بر این قضیه هستند. ممکن است بگویید چراغ عقب به هیچ وجه همانند کرولا نیست! اینجاست که قاره ی دیگر وارد صحنه می شود: آمریکا! شکل کلی و نحوه ارتباط چراغ های پشت با اجزای پیرامون خود و حتی چیدمان اجزای مختلف آن از کرایسلر ۳۰۰ سی تقلید شده! فقط به نظر می رسد که به دلیل محدودیت های ساخت، لیفان مجبور شده کمی عرض آنها را افزایش دهد.

 

درون لیفان نیز داستان به همین شکل ادامه پیدا می کند:

اگر به سبک طراحی آلمانی آشنایی اندکی داشته باشید، به محض ورود به فضای درونی به هیچ وجه احساس غربت نمی کنید! بالای داشبورد و جایگاه نمایشگر میانی، همانند جلوی بدنه خودرو از ب ام و سری سه تقلید شده فرمان نیز گویی مستقیما از درون نسل قبلی مرسدس بنز کلاس بی برداشته شده و پس از حذف نشان بنز و جایگزینی آن با نماد ناآشنای لیفان، سرجای خود نصب شده!

 

تمامی این موارد باعث شده اند تا تناسبات لیفان۶۲۰ - نه در درون و نه در بدنه - به هیچ وجه شبیه ماشین های هم کلاس خود نباشد. برای درک بیشتر این موضوع کافیست تا از نمای کناری به شیب کاپوت نگاهی بیندازید تا به عمق فاجعه پی ببرید!

در دنیای آزاد امروز که می توان اطلاعات را در آن در کسری از ثانیه زیر و رو کرد، کپی کردن طرح ها و نادان انگاشتن خریداران و مخاطبان، آن هم به صورت بسیار ناشیانه، کاری نا بخشودنی است و در انجام این گار گستاخانه تفاوتی بین طراح و فروشنده نیست.

حال تصمیم با شماست! اگر هنوز خواهان خودرویی هستید که خودش هم نمیداند از کجا آمده، ترکیبی ناشیانه از سه سبک آلمانی، آمریکایی و ژاپنی است و نیز در زمینه طراحی هم هیچ حرفی برای گفتن ندارد، لیفان ۶۲۰ انتخاب مناسبی برای شماست!

  • ۹۹/۰۱/۲۷
  • shahla setayesh

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی